tirsdag 7. desember 2010

Korsfestelsen av Edvard Munch


Dette er et maleri som er malt av Edvard Munch. Han var en norsk kunstner rundt århundreskiftet 1800-1900 tallet. Han har malt mye forskjellig, men blant de mest kjente verkene finner vi Skriket og Madonna. Korsfestelsen er ikke blant de mest kjente, men jeg fant det ganske interessant.

På dette bildet så ser vi helt tydelig en korsfestelse. En mann som henger på et kors. Foran korset står en hel folkemengde. De blir dratt inn i bildet. Noen mennesker ser vi bare konturen av, mens andre ser vi helt tydelig. Det ligger en dyster stemning bak det hele. Han har stort sett bare brukt mørke farger, som stiller seg i kontrast til de opplyste ansiktene. Blikkfanget er omtrent midt på bildet. Mannen på korset er gul og trekker til seg oppmerksomhet. Lyset har ikke en spesiell innfallsvinkel, og maleriet er ikke realistisk i forhold til proposisjoner eller farge.

Maleriet gir en følelse av redsel og angst. Det er noe mystisk med det. Litt dyster stemning. Jeg begynner å tenke gjennom hva som egentlig skjer her. En mann blir korsfestet, men blir han det? Eller blir han bare det psykisk? Kanskje han prøver å male følelsene sine? Jeg tror at det er Munch selv som henger på korset. I forgrunnen ser vi noen slemme personer. Jeg går ut i fra at dette er kunst kritikere. Mennesker som kritiserer kunsten hans. Han føler seg korsfestet av dem. Folkemengden står vendt mot korset, og ser triste ut. Dette er kanskje "vanlige" mennesker. Men menneskene i forgrunnen ser en annen vei. De bryr seg ikke.

For min egen del er det lett å sette seg inn i situasjonen. De fleste har en gang opplevd at alle går i mot en. At alle andre er uenige i det man sier. Dette er en forferdelig følelse, og man fører seg nesten korsfestet. Alle står å håner deg, og du kan ikke gjøre noe. Du bare henger der. Munch får fram meget godt hva han mener gjennom farger og ikke minst komposisjon. Det at han selv er gul, og henger mitt i bildet er bra, med tanke på at det er han som er hovedpersonen. Munch bruker kunsten sin til å formidle hva han føler. Det ligger noe dypt bak det han gjør. Dette er noe av det jeg liker med kunsten hans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar